Bahasa iklan merupakan bahasa
yang digunakan sebagai medium penyampaian maklumat bagi tujuan mempromosikan
barangan dan perkhidmatan, selain memujuk, memuji dan merayu.
Dalam pengiklanan,
pengiklan banyak menggunakan retorik pemujukan yang bertujuan untuk
mempengaruhi pengguna untuk membeli barangan daripada mereka. Bahasa yang
digunakan oleh pengiklan berbentuk pujian dan pujukan, malah boleh dikatakan
rayuan secara halus. Hal ini dilakukan dengan memaparkan kebaikan dan kelebihan
produk yang berkaitan supaya pengguna dapat mengubah fikiran dan seterusnya
mencuba menggunakan produk yang diiklankan.
Contoh ayat yang biasa digunakan oleh pengiklan adalah ringkas
tetapi mengandungi makna yang mendalam. Contohnya:
>>> MALU dengan muka yang BERJERAWAT? Kulit muka KUSAM/ TAK SEKATA atau BERJERAGAT?
✔✔✔Yang TERBAIK kini muncul untuk selesaikan masalah anda. Kesan seawal 3 hari!!!
Nak harga DISKAUN? Teruskan pembacaan...
Memperkenalkan ==>>
Sabun semulajadi adalah berkali-ganda lebih baik dari sabun biasa.
Ia mampu membantu:
✔ MEMBERSIH, MEMUTIH, MENCERAHKAN KULIT WAJAH & BADAN.
✔MENGHILANGKAN jerawat / parut / pigmentasi / stretchmarks dan cela
✔MENGURANGKAN kedut serta menegangkan kulit
✔MENCERAHKAN kulit yg kusam / gelap termasuk bahagian badan
✔MENYAMARATAKAN tona kulit
✔MENGHILANGKAN minyak berlebihan
✔Wajah LEBIH putih berseri
✔Kulit LEBIH licin
✔MEMUDARKAN jeragat
✔MENGHILANGKAN blackhead/whitehead
✔MEMBUANG toksin yang ada di dalam kulit
Harga normal biasanya RM69. Tapi.....
Sebagai harga PROMOSI BULAN APRIL 2013...
HANYA RM49 SAHAJA! (PENJIMATAN BERGANDA!!!)
sila ikuti langkah berikut untuk dapatkan DISKAUN HEBAT ni!
No comments:
Post a Comment